Idén

Det hela började med att jag såg ett avsnitt av QI som handlade om William Shakespeare. Några minuter in i progammet rabblar de filmatiseringar av Shakespeare-pjäser. Jag tänker: dem borde jag se!

Jag slängde ut frågan på twitter: ska jag se, och blogga om, alla Shakespeare-filmatiseringar som finns. 100 % av de svarande sa ja (att endast 2 % av mina följare röstade bryr vi oss inte om).

På wikipedia hittade jag en lista: List of William Shakespeare Screen Adaptions. Den börjar med att tala om att det finns över 400 filmatiseringar. Som författare står Shakespeare listad på 889 filmer på imdb.

Min metod blir till att börja med att helt enkelt se de filmer jag kommer över. Jag tänker att jag också försöker se en mer nära tolkning av en pjäs innan jag ger mig på mer frivola tolkningar.

Så det är väl bara att kavla upp ärmarna och börja.

Kommentera

