The Tempest (2010)

Regissör och manus: Julie Taymor

Jag har sett Stormen för första gången i mitt liv. En av 14 Stormen-filmer på min lista, vilket gör den till en av de mest förekommande Shakespeare-komedierna. Då jag varken läst eller sett Stormen tidigare är jag inte säker, men jag tror den här filmatiseringen är ganska trogen Shakespeares pjäs.

Den stora förändringen är könsbytet av huvudrollen; Helen Mirren spelar Prospera, inte Prospero. Jag tror inte detta gör någon större skillnad för handlingen, men det gör skillnad ändå: på grund av detta klarar Stormen bechdeltestet! Hurra! Det är ändå ganska bra gjort i en film innehållande två kvinnor och ca tio män (min geniala matematik-begåvning gör att jag därmed kan dra slutsatsen att i Shakespeares pjäs fanns bara en enda kvinnlig karaktär).

Handlingen

På en ö bor Prospera (Helen Mirren) och hennes dotter Miranda (Felicity Jones), samt slaven Caliban (Djimon Hounsou). Prospera är rättmätig arvinge till någon form av hertigskap (duke of Milan hos Shakespeare), men hennes bror Antonio har tagit hennes plats. Prospera är trollkunnig och har makt över anden Ariel, och i filmens början skapar hon en storm som får ett skepp att förlisa. På skeppet finns bl a hennes bror Antonio, men också kungen Alonso, dennes bror Sebastian och son Ferdinand. Allihopa spolas upp på ön.

Och, sen får jag erkänna, hängde jag inte med längre. Prinsen Ferdinand tror att han är den enda överlevande och träffar Prosperas dotter Mirandra och tycke uppstår. Antonius, Alonso, Sebastian och nån rådgivare kommer i land tillsammans och de lallar runt och Sebastian funderar inspirerad av Ariel på att döda Alonso (för att bli kung?). Två andra personer, Trinculo (Russel Brand) och Stephano – som jag inte fattar alls vilka de är, men de beskrivs i min Shakespearebok som ”a jester” och ”a drunken butler” – stöter på slaven Caliban som tror Stephano är gud.

Övrigt

Många säger att Stormen är deras favoritpjäs av Shakespeare. Själv förstod jag ingenting av den här filmatiseringen. Det enda jag förstod var att Ferdinand och Miranda blev kära, för de pussades. Det är ju ett gott tecken. Men jag har ju sju trogna återgivningar, och sex mindre trogna (bl a en cowboy-film, en sci-fi och en tecknad där det hela utspelar sig på en fruktö), att se fram emot. Den här filmatiseringen har fått låga 5,3 poäng på imdb, vilket är väldigt lågt för en Shakespeare-filmatisering. Så än ger jag inte upp hoppet om Stormen.

Ni kan se trailern på youtube, den innehåller det mesta. Inkl Russel Brand i kvinnokläder jagad av brinnande demonhundar. Just kläderna nominerades också för en Oscar, men vann inte.

Filmen på imdb.

2 thoughts on “The Tempest (2010)

  1. Oh, måste ses! Jag älskar ju Stormen som du kanske vet. Men den ÄR snårig, den gången jag praoade på Riksteatern skar de rätt kraftigt i manuset för att den skulle bli tydligare. Trinculo är btw en narr och Stefano en munskänk, i originalmanuset iaf.
    (Den bästa Stormenfilmateriseringen är of course Resan till Melonia.)

    • Ja, jester betyder ju narr, drunken butler är ju dock inte samma som munskänk. Med Shakespere-bok menar jag The Alexander text och närmare originalmanus kommer du nog inte? T ex den som användes när BBC satte upp alla Shakespeare-pjäser.

Kommentera

