Så tuktas en argbigga (1980)

Regi: Jonathan Miller

En av BBCs Shakespeare Collection, och alltså referensverket av The Taming of the Shrew (Så tuktas en argbigga). Miller fick beröm för sin elizabethanskt trogna tolkning av Shakespeares pjäs. John Cleese, i rollen som argbiggetuktaren Petruchio, hyllades också då filmen kom.

Handling

I Padua bor två systrar, Katherina (Sarah Badel) och Bianca (Susan Penhaligon). Bianca har många friare, men får inte gifta sig innan hennes äldre syster gör det. Katherina är dock en riktig bitch, förlåt, jag menar argbigga.

Samtidigt, i Verona, finns Petruchio (John Cleese) som bestämt vill gifta sig rikt. Han får höra talas om Katherina och vilket fördelaktigt gifte det vore. Ja, om man bortser från att hon är en argbigga. Han bestämmer sig därför för att få fason på henne, tukta henne, bland annat genom att undanhålla henne sömn och mat.

Till Padua kommer också Lucentio (Simon Chandler) av oklar anledning (jag har snart slut på argbiggan-filmer, jag borde verkligen lära mig den här delen av berättelsen). Han förälskar sig i Bianca och byter roll med sin tjänare och nästlar sig in i hennes hus som lärare. I huset finns också två andra friare, utklädda till lärare, eller om de skickat sina tjänare (jag minns inte).

En liten recension

Ja, alltså. John Cleese är ju John Cleese. I tiden kommer The Taming of the Shrew mitt emellan Life of Brian och Meningen med livet. Cleese kan ju förmedla idéer genom att höja ett ögonbryn och ofta är det hans diskreta minspel som är hela den komiska behållningen. På bilden ovan ser ni honom också i de lustiga kläderna han har på bröllopet. Bästa Petruchio-hatten.

Annars var väl inte det här en filmatisering som direkt fick mina trosor i spinn. Jag står nog fast vid att Shakespeares originalpjäs inte tilltalar mig, men att jag älskar de flesta av de omgjorda varianter som gjorts.

Övrigt

Filmen på imdb.

Kommentera

