”10 orsaker att hata dig” inte feministisk?

SPOILERVARNING, nedan kommer jag diskutera två ganska viktiga vändningar i slutet av 10 orsaker att hata dig.

Shakespeare The Basics

Jag har börjat läsa Sean McEvoy Shakespeare – the basics och har lärt mig massor. Speciellt i de inledande kapitlen om språk och elisabetansk teater. I boken finns också avsnitt där McEvoy diskuterar filmatiseringar av olika pjäser. Bland annat diskuteras 10 Things I Hate About You relativt utförligt.

McEvoy menar att Kat visserligen kritiserar konsumtionshets och framställs som feminist, men att detta inte bär genom hela filmen. Vad gäller konsumtion menar McEvoy att Kat i slutet, då hon förlåter Patrick pga elgitarren överger konsumtionskritiken. Detta har jag egentligen inte något att säga om. Jag ser det bara som ett sätt att lösa ”problemet” med att Patrick har en hel hög smutsiga pengar.

Att Kat däremot inte är feminist har jag betydligt svårare att godta. McEvoy menar att Kats feminism beror på att hon hade sex innan hon var redo. Hennes hela inställning kan därför misstros, då den inte bygger på någon vidare analys, utan på något som hände henne i junior high. Jag kan visserligen hålla med om analysen att det att Kat hade sex innan hon kände sig redo på något vis utlöste hennes inställning att aldrig mer göra något för att andra förväntar sig det, utan lita mer på sitt eget omdöme. Men varför skulle denna personliga erfarenhet på något sätt diskvalificera hennes feminism?

Jag skulle gissa att många feminister, speciellt de som var det redan i gymnasiet, har en eller flera liknande berättelser. Något vi varit med om som gör att vi vänder oss till feminismen för att förstå världen och oss själva. Att detta skulle vara en sämre väg in i feminismen, eller att den feminism som följer skulle vara sämre, än en som bara beror på samhällsanalys tycker jag mest känns som en mansgrisigt patriarkal inställning.

Så, vad gäller Shakespeare i allmänhet kan jag varmt rekommendera McEvoys introduktion. När det gäller feministiska analyser av Shakespeare är jag dock säker på att det finns vettigare saker att läsa.

Kommentera

