Richard II, The Hollow Crown

richard 2 dvd

Regi: Rupert Goold
Manus: Rupert Goold och Ben Power

Handlingen

Den unge kung Richard II (Ben Whishaw) försöker lösa en fejd genom att bannlysa de två som bråkar. Sen drar han till Irland för att kriga lite. Då kommer Bolingbroke (Rory Kinnear), en av bråkstakarna, tillbaka. Bolingbrokes pappa (Patrick Stewart) har dött, så han blir lite sur. När Richard kommer tillbaka från Irland har alla blivit kompisar med Bolingbroke istället. Richard lämnar ifrån sig kronan och Bolingbroke blir Henry IV. Sen dör Richard och Henry får en egen Shakespeare-pjäs (eller två faktiskt).

Karaktären Richard

richard ii jesus

Historiker och dylika människor ägnar sig tydligen åt att fastställa vad det var för fel på Richard (narcissist? OCD?). Sånt kan ju historiker ägna sig åt om de tycker det är roligt. Shakespeare har ju iaf valt att stundtals gestalta honom som en feg jäkla typ men samtidigt med en skörhet som känns väldigt allmänmänsklig.

Nu är jag MÖJLIGEN kär i Ben Whishaw men alltså hans tolkning är ju helt orimligt bra? Känslorna är all over the place. Hans Jesuslika Richard fick mig att älska honom och heja på honom från första stund. Jag funderade inte på vilka diagnoser man kunde sätta på honom, utan snarare hur trovärdig karaktärsutvecklingen var. Från idealistisk och naiv kung till ge mig mitt land tillbaka, via jag har inga vänner kvar till den totala förlusten i slutet.

Också ärkerivalen Bolingbroke gestaltas på ett högst mänskligt sätt, på inget vis svart-vitt utan med många nyanser. Så man hejar liksom lite på honom också? Åtminstone fram till slutet då de avhuggna huvudena är all over the place.

Vad jag tyckte

Första krönikespelet (historiska pjäsen) jag stöter på och den är helt fantastisk. Tänk en tragedi. Ja, skulle jag bestämma kategorierna vore detta en tragedi. Ja, i alla fall. Den här varianten var i alla fall JÄTTEBRA!!!

Dels pga det jag skrev ovan att karaktärerna är fantastiska, och dels för att den rent filmiskt är vacker och har spelat in i gamla medeltidskyrkor och brittiska kustlandskap. Den är så jäkla snygg!

Kommentera

