Henry IV, part I, Hollow Crown

Henry IV dvd

Regi och manus: Richard Eyre

Handlingen

Henry IV Part 1

Henry IV (Jeremy Irons (som gjort rösten till Scar!)) har varit kung ett tag och har skaffat sig en giftasvuxen son, prins Hal (Tom Hiddleston). Och vilken besvikelse denna son är! Han bara super och ägnar sig åt röveri och är inte alls lika bra som andras söner. Så prins Hal ägnar sig åt sitt, sen får han skäll av Henry IV och bestämmer sig för att bli en snäll son. Så han åker iväg och krigar ihop med sin pappa. Lång jäkla stridsscen. Hal dödar nån dum en. Sen var första delen slut.

Mycket fokus på prins Hal som dessutom får en helt egen pjäs, nämligen Henry V som han blir sen när han blir kung.

Vad jag tyckte

Inte alls lika bra som Richard II som man ju lätt jämför med när det nu är samma tv-serie. Det beror väl mycket på att prins Hal står i centrum och hans karaktär är mycket … skitigare än Richard II. Därför blir hela filmen mer burlesk och smutsig. Inte alls så högtravande och finstämd utan dummare.

Sen är det kanske en fråga om personlig smak men de ord som används för att trycka ner den tjocka sir Falstaff är rätt tröttsamma. Jättekul att skämta om tjockisar HAHAHA. Nä men det är väl en del av humorn som lever kvar. Tyvärr.

hal

Oh och så detta så klart: ni vet att jag sa att jag var kär i Ben Whishaw. Det är INGENTING jämfört med mina känslor för Tom Hiddleston. Detta var ju, trots att jag inte gillade filmen så mycket, som en enda stor fantastisk skål smågodis!

Så nu måste jag se resten av tv-serien illa kvickt!

Kommentera

